Via Verda del Carrilet de la Cava
El Consell Comarcal del Baix Ebre ha executat les obres d’adequació de l’antic traçat del Carrilet de la Cava per convertir-lo en Via Verda. Unes obres que han permès habilitar una via de tres metres d’amplada en un traçat de 6,9 quilòmetres comprès entre l’antiga bòbila d’Anguera, a la C-42, i uns metres abans del pont de l’autopista AP-7. Aquest és el primer pas per allargar aquest itinerari cicloturístic fins al Delta.
Finançament
Pel que fa al pressupost d’aquesta actuació ha estat de 447.780,83 euros, una obra que ha estat finançada amb una subvenció del 50% del departament d’Empresa de la Generalitat, de 223.890,42 euros a través del Pla de Foment Territorial de Turisme; una subvenció del fons FEDER de 169.440 euros; una aportació de la Diputació de Tarragona de 41.572,72 euros i 12.877,69 euros de fons propis.
Característiques de la via
S'ha renovat el paviment amb totu artificial (una barreja de terra i pedres) i una mescla de bituminós en calent. La via té una amplada de 3 metres, la mateixa que la de la Via Verda de la Val de Zafán. Al primer tram de l’itinerari s'ha mantingut l’arbrat existent, mentre que entre Font de Quinto i la part final, al pont de la Pedrera, s'ha plantat una filera de xops.
El traçat d’aquest tram de la Via Verda del Carrilet transcorre paral·lel al camí de servei del canal de l’esquerra de l’Ebre. Un itinerari que permetrà fer valdre el patrimoni cultural i rural del Baix Ebre, connectar Tortosa amb els paisatges rurals i naturals que caracteritzen l’últim tram del riu Ebre. Així, el recorregut passa molt prop de la Torre de Campredó i els aiguamolls del marjal de Campredó. A més, la Via Verda del Carrilet de la Cava queda connectada amb altres rutes cicloturístiques com la Via Verda de la Val de Zafán i el Camí Natural de l’Ebre.
Antiga línia ferroviària
El Consell Comarcal del Baix Ebre va signar el 2017 amb ADIF un contracte d’arrendament per vint anys dels terrenys de l’antic traçat del Carrilet de la Cava, per tal de promoure la creació d’una Via Verda per a ús cicloturístic i mobilitat sostenible de la població. La línia ferroviària del Carrilet de la Cava va ser construïda a finals dels anys vint del segle passat i explotada per la companyia Ferrocarrils Econòmics (FESA), fins que l’any 1964 se’n va fer càrrec FEVE. Finalment, la línia es va clausurar el 1968.