Escut del Consell Comarcal del Baix Ebre

Atenció al Ciutadà | 977 445 308 | info@baixebre.cat

El Consell Esportiu del Baix Ebre aplica un nou sistema de puntuació de l'esport escolar per educar en valors

El projecte del Consell Esportiu del Baix Ebre vol promoure els valors en la pràctica esportiva escolar.Imatge
 
El Consell Esportiu del Baix Ebre aplica un nou sistema de puntuació de l'esport escolar per educar en valors
A partir d'ara l'objectiu dels esportistes escolars de la comarca no serà només guanyar els partits sinó que també hauran de guanyar en valors
20/10/2015

Amb l'objectiu de premiar les accions positives de l'esport i el joc net en totes les activitats dels Jocs Esportius Escolars de Catalunya, el Consell Esportiu del Baix Ebre, utilitzarà un novedós sistema de puntuació que prioritzarà aspectes de valors. 

El projecte del Baix Ebre, que porta per títol, "En volem 5" és una proposta de competició esportiva escolar en què es posa de manifest que els valors també sumaran, fent que els joves esportistes entenguin que el seu objectiu no serà només guanyar els partits sinó que també hauran de guanyar en valors.

Durant el curs 2015-2016 i en els esports d'associació (bàsquet, futbol 7, futbol sala, voleibol i l’handbol) s'utilitzarà dos sistemes de puntuació i classificació. Una primera puntuació esportiva, atenent al resultat de la competició (gols, punts, etc), i una altra puntuació de valors que s'atendran a uns paràmetres deteminats i que es concretaran en 5 accions determinades més el recompte de targetes verdes atorgades en funció dels valors educatius i cívics de l'esport en cada modalitat. L'objectiu és poder arribar en dos anys a un sistema integrat pel qual el resultat de la competició i la classificació constarà d'una única puntuació, que serà el resultat de la suma de diversos paràmetres prefixats, entre els quals hi haurà com a mínim un paràmetre de valors. Tanmateix, als esports individuals també s'aplicarà d'una manera efectiva la targeta verda inclosa dins de “En volem 5” i que premia accions positives en un partit o competició.

El nom de la proposta "En volem 5" respon a la voluntat que tots i cada un dels equips participants assoleixin la màxima puntuació a nivell de valors. Per tant tothom tindrà de sortida 5 punts i tractaran de no restar-los. Aquí podran sumar-se més punts en funció de les targetes verdes que pugui mostrar el tutor de joc, nom que rebrà des d'ara la figura de l'àrbitre del partit, i que serviran per premiar aspectes positius com pugui ser ajudar a un adversari lesionat, intervenir en positiu en un moment de tensió del partit, l'animació des de la graderia als dos equips, etc.
Durant aquesta primera etapa es faran cinc preguntes relacionades amb el control de l'acció educativa i de valors que respodran els entrenadors dels equips i el tutor de joc (àrbitre). Aquestes qüestions seran saber si l'entrenador/a de l'equip contrari ha mostrat una actitud pedagògica envers els seus esportistes,  si s'ha respectat a l'equip contrari i ha acceptat les decisions arbitrals, o per exemple  saber si l'equip ha presentat les fitxes sense anomalies i les lliura correctament. Es preguntarà per constatar si els esportistes han mostrat companyerisme envers als seus propis companys i respecte als de l'equip contrari, si a l'inici o al final  del partit s'han saludat esportivament,o si esportistes, entrenadors o públic han mostrat respecte per les decisions arbitrals.
Com explica el president del Consell Esportiu del Baix Ebre, Enric Adell, estem davant  d'una nova concepció dels aspectes relatius a la  puntuació i classificació com fins ara l'haviem conegut, "tenim l'obligació de promocionar el joc net i els comportaments cívics entres els joves i els infants. I pensem que una bona manera d'inculcar-ho és distingir amb reconeixements visibles les accions dels esportistes, però també dels seus equips i el seu propi entorn, en definitiva de tots els agents implicats en l'esport escolar". L'experiència d'enguany ens ha de portar a  un pas encara més significatiu en un segon escenari, "la d'una única classificació que tingui en compte la competitiva i la de valors de manera global". Adell creu que això no serà posible sense la implicació de tots els agents, "esportistes, famílies, dinamitzadors, tutors de joc, tècnics, tots deurien d'entendre que l'objectiu d'aconseguir més punts que el rival no és l'únic condicionant per guanyar, i que caldrà tenir en compte temes de valors i cívics".